Stageauto Curacao | 9 tips bij het rijden van een stageauto op Curacao
Autorijden in het buitenland is toch altijd weer anders dan wanneer je in Nederland op de weg bent. Wanneer je met je stageauto op Curacao rijdt zijn er heel wat zaken anders dan dat je gewend bent. Ook zijn er bepaalde dingen waar je als stagiair extra rekening mee moet houden.
We hebben 9 tips voor je op een rijtje gezet die je helpen bij het rijden van een stageauto op Curacao. Dit zijn dingen waar je op het eiland extra op moet letten, dingen die anders zijn dan je gewend bent, en zaken die je echt moet weten wanneer je op Curacao rijdt.
9 tips bij het rijden van een stageauto op Curacao
-
Hou je aan de verkeersregels
Natuurlijk geldt overal dat je je aan de verkeersregels moet houden. Dat moet je in Nederland nou eenmaal ook doen. De verkeersregels op Curacao zijn alleen net wat anders dan je gewend bent. Je kan voor je naar Curacao gaat vast op de website van de ANWB de regels checken.
De belangrijkste verschillen die je moet weten hebben te maken met voorrang. Zo heeft het verkeer van rechts op Curacao niet per se voorrang. Hier geldt in principe dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft. Bij rotondes hebben vaak de bestuurders die al op de rotonde zitten voorrang op de auto’s die de rotonde nog op moeten rijden.
Daarnaast zijn de maximumsnelheden op Curacao ook anders. Binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 km/u. Buiten de bebouwde kom is dit 60 km/u en op de autowegen is het 80 km/u.
-
Let goed op de andere weggebruikers
Ondanks dat je je altijd aan de verkeersregels moet houden, betekent dat niet dat iedereen dat ook daadwerkelijk doet. Op Curacao is het zo dat er behoorlijk laks met de regels wordt omgegaan, mede doordat er minder verkeerscontroles worden gehouden. Let daarom bij het rijden van je stageauto op Curacao altijd goed op!
Zo wordt er bijvoorbeeld vaak voorrang genomen of gegeven. Auto’s steken regelmatig over wanneer er eigenlijk niet genoeg ruimte is om deze voorrang te nemen. Daarentegen is het verkeer op Curacao ook weer sociaal en wordt voorrang ook regelmatig gegeven. Een bedankje wordt vervolgens gegeven door middel van een toeter of even knipperen met je lichten.
Ook inhalen gaat vaak anders. De regel is dat je links moet inhalen, net zoals in Nederland, maar het gebeurt regelmatig dat je van rechts wordt ingehaald. Ook wanneer je aan de rechterkant alleen maar berm en geen weg hebt.
Bij stoplichten moet je ook goed opletten. Oranje wordt hier niet gezien als een teken dat je moet proberen te stoppen. Er wordt echt alleen gestopt nadat het licht op rood is gesprongen. Dit betekent dat er veel mensen door rood rijden, dus let goed op wat andere bestuurders doen wanneer jij groen hebt gekregen.
-
Let ’s avonds extra goed op
Overdag mogen de bestuurders op Curacao wel sociaal zijn, ’s avonds en ’s nachts is dit toch echt een heel ander verhaal. ’s Avonds krijg je minder snel voorrang, rijden bestuurders harder door en wordt er minder goed opgelet. Daarnaast zijn er genoeg mensen die met alcohol op achter het stuur stappen of die meer op hun telefoon kijken dan op de weg.
Daarnaast wordt er niet altijd even goed gebruik gemaakt van de koplampen. De straatverlichting op Curacao is al niet optimaal, maar veel bestuurders rijden ook nog eens door met kapotte verlichting. Ook kan je weggebruikers tegenkomen die met groot licht rijden en je dus kunnen verblinden.
Wanneer je ’s avonds de weg op gaat moet je dus nog extra goed op letten. Zorg dat jouw koplampen in ieder geval goed werken en dat deze aanstaan, en rijdt voorzichtiger over de weg.
-
Hou afstand op de weg
De poko poko mentaliteit op het eiland zorgt er ook voor dat het verkeer op Curacao over het algemeen een stuk relaxter is dan in Nederland. Zo stoppen er nog wel eens 2 auto’s naast elkaar op straat om even bij te kletsen, en zal je even moeten wachten tot ze zijn uitgesproken.
Op Curacao moet je dan ook echt goed afstand van elkaar houden. Bestuurders stoppen soms uit het niets, maar ook kunnen de motoren af en toe plots afslaan zonder dat je het door hebt. Men gebruikt de richtingaanwijzers en andere lichtseinen weinig, dus je moet echt goed anticiperen wat de andere weggebruikers gaan doen. Het is nou eenmaal makkelijker om een ongeluk te vermijden wanneer je op tijd op de rem kan staan.
In het regenseizoen, wat in de maanden van oktober tot en met december voorkomt, moet je al helemaal afstand op de weg houden. In deze periode regent het vaker, en een natte weg is nou eenmaal glad. Daarnaast is het zicht bij regen ook een stuk minder. Hou dus voldoende afstand en verminder je snelheid. Wanneer je plots op de rem moet zal je alleen maar slippen en juist ongelukken kunnen veroorzaken.
-
Bij het tanken betaal je vooraf
Ook handig om te weten is dat je bij het tanken altijd vooraf moet betalen. In Nederland kan je gewoon je auto naast de pomp zetten, gaan tanken, en vervolgens bij de balie af gaan rekenen, of je stopt van tevoren je pas in de machine die dan na het tanken de betaling voldoet. Op Curacao gaat dat toch net wat anders.
Nadat je je stageauto naast een pomp hebt gezet loop je eerst naar de balie, waar je aangeeft hoeveel je wilt tanken en vervolgens betaald. Pas daarna ga je terug naar de auto om te tanken. De pomp slaat vervolg af wanneer het betaalde bedrag bereikt is.
Je moet dus vooraf al bedenken dat je een bepaalde hoeveelheid liters wilt tanken. Het is echter ook mogelijk om voor meer te betalen dan dat je uiteindelijk tankt. Je kan in dit geval het wisselgeld weer ophalen.
-
Rij niet onder invloed
Rijden onder invloed is absoluut verboden. Dat is iets wat je in Nederland ook niet zou doen, dus doe het ook niet op Curacao! Zorg altijd dat je een bob hebt wanneer je zelf wel een drankje wilt nemen en stap echt niet in de auto als je je niet fit genoeg of te moe voelt.
Het gebeurt helaas regelmatig dat mensen toch met wat te drinken op achter het stuur van hun stageauto op Curacao gaan zitten. Het feit is nou eenmaal dat je onder invloed niet de juiste focus hebt in de auto, en er gebeuren hier regelmatig ongelukken door. Doe het dus echt niet, en laat ook je vrienden niet achter het stuur stappen wanneer ze wat op hebben. Mochten er ongelukken gebeuren terwijl je onder invloed bent, dan zal de verzekering niets vergoeden!
-
Hou je aan je contract
In het huurcontract dat je voor je stageauto op Curacao hebt getekend staan een aantal regels en voorwaarden waar je je echt aan moet houden. Bijvoorbeeld dat je mensen die niet op het contract staan, achter het stuur laat. Als je je niet aan die regels houdt kan je een boete krijgen.
Ook is het in veel gevallen zo dat wanneer je schade oploopt doordat je je niet aan de regels hebt gehouden de kosten voor eigen rekening komen, ook wanneer je een allriskverzekering hebt. In veel gevallen zal zelfs de auto weer ingenomen worden zonder dat jij daar je geld voor terug krijgt. Ook zal je borg worden ingehouden. Hou je dus aan je contract!
-
Rij niet door met schade of een lekke band
Wanneer je schade hebt opgelopen of een lekke band hebt gekregen rij dan niet door! Dit is om meerdere redenen:
- Voor je eigen veiligheid
- Voor de veiligheid van anderen
- Om verdere schade en torenhoge kosten te voorkomen
- Om eventuele boetes te voorkomen
Ik kan dit niet genoeg benadrukken. Als er schade is gemaakt door jou of door een ander, stop de auto en bel meteen je verhuurder! Volg zijn/haar instructies op en alles komt goed. Ik maak het vaak genoeg mee dat studenten doorrijden met bijvoorbeeld een lekke band en dat ze vervolgens de gehele velg moeten vervangen omdat deze beschadigd is. Doe jezelf dit niet aan. Als er iets is, bel je verhuurder.
Een auto komt vaak met een reserveband, een krik en een sleutel. Je zou vast in Nederland kunnen leren hoe je een lekke of kapotte band moet wisselen zodat je dit makkelijk kan regelen als dit op Curacao gebeurt. Ga na het vervangen zo snel mogelijk naar een bandenzaak om de kapotte band te laten plakken of om te wisselen. In ieder geval geldt ook hier weer: bel direct je verhuurder! Meld wat er gebeurd is en volg zijn/haar instructies op.
-
Meld schade direct!
Er moet altijd een rapport worden gemaakt bij schade. Daarnaast is het vaak een regel van de stageautoverhuurders op Curacao dat je enige schade altijd direct bij hen moet melden. Zo zijn zij op de hoogte van wat er gebeurd is, maar zij kunnen je ook vertellen wat er gedaan moet worden.
In veel gevallen kan de verhuurder je ook verder helpen. Soms is dit met het invullen van het schadeformulier, maar soms hebben ze ook een wegenwachtservice die je ter plekke kan komen helpen.
De verhuurder weet in veel gevallen hoe een probleem opgelost kan worden en kan de schade doorgeven aan de verzekering. Wanneer je de schade niet op tijd meldt kan dit voor jou een boete betekenen.
Stage auto Curacao huren
Ben jij nog op zoek naar een stageauto op Curacao? Lees hier hoe je jouw perfecte stageauto kan kiezen. Je kan ook direct kijken welke auto’s er aangeboden worden. Wij hebben alle stageauto’s van de verhuurders op Curacao online gezet, zodat je makkelijk kan filteren, vergelijken en reserveren.
Heb je moeite met het kiezen van een goede stageauto? Laat mij je helpen! Samen met jou kan ik aan de hand van jouw budget, wensen en eisen de beste huurauto voor jou aanraden. Tevens kan ik je adviseren en je vragen beantwoorden. Uiteraard is dit helemaal gratis. Neem direct contact op en ontvang vandaag nog bericht!
Ja, ik wil graag GRATIS hulp bij het vinden van de perfecte auto voor mijn stage!
Reacties